Gépjárművek behozatala kapcsán folyamatosan felmerülnek olyan kérdések, amelyek az aktuális jogszabályokra, illetve ezekkel összefüggésben az egyes teendőkre vonatkoznak. Cikkünkben most igyekszünk felhívni a figyelmet azokra a legfontosabb tudnivalókra, amelyeket érdemes tudni akkor, ha külföldről (EU-n kívül) szeretne gépjárművet behozni.
A személygépkocsik a vámjogban használatos 8703-as árucsoportba tartoznak, és utánuk vámot kell fizetni. Mindegy, hogy a célországban, vagy a beléptetés országában kívánja a vámkezelést elvégeztetni, mindkét helyen azonos szabályozás vonatkozik rá. Az áfa-fizetési kötelezettségnek is a vámkezelési helyen kell eleget tenni, hiszen ilyen is keletkezik a behozott gépjárművek után.
A 2003. évi CX. törvény szól a regisztrációs adóról, melyet a hazánkban forgalomba helyezendő személygépkocsik, lakóautók, és motorkerékpárok után kell fizetni. Mértéke olyan tényezők függvényeként alakul, mint a környezetvédelmi besorolás, az általános műszaki állapot, vagy az első forgalomba helyezés dátuma. 2008-tól él az úgynevezett különleges hatósági adómegállapítási eljárás intézménye, mely lehetőséget teremt arra, hogy az értékcsökkenés is érvényesíthető legyen bizonyos esetekben. Kizárólag a 20 évnél fiatalabb gépjárművekre alkalmazható azonban ez a szabályozás.
A forgalomba helyezés egyéb költségeket is maga után vonhat még, mint például az olyan adminisztrációs eljárások díját, mint az eredetvizsgálat, vagy a rendszám. Fontos információ az is, hogy kizárólag olyan járműveket lehet hazánkban forgalomba állítani, amelyek megfelelnek az Euro IV-es besorolásnak. Erre mindenképpen ügyelni kell, ellenben ugyanis nem állíthatja forgalomba a behozott gépjárművet. Az előírás részleteiről hazánkban a 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet szól, ajánlott megismerkedni részleteivel. A gépjárművek korára vonatkozó szabályozás elsősorban környezetvédelmi szempontokat tart szem előtt.
A környezetvédelmi osztályba sorolás mint láthattuk már, több szempontból is befolyásolja a forgalomba helyezést. A gépjárművek által kibocsátott szennyezőanyagok mennyisége is pontosan meghatározott, mégpedig a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet hatályos változatának leírásában. A szabályozás alapján a gépjárművek 12 környezetvédelmi osztályba kerülnek besorolásra.
Gépjármű behozatalon gondolkodva tehát mindenképpen célszerű a hatályos hazai és eu-s szabályozással megismerkednie, hiszen ha bármely, a közösségen kívüli országból hoz be járművet, más szabályozás vonatkozik majd Önre, mintha azt az EU tagállamaiból tenné.
Mint láthattuk, mind a magyarországi behozatal, az adó-, és vámfizetés, valamint a forgalaomba helyezés is speciális szabályozás szerint rendszerezett, és az sem mindegy, milyen környezetvédelmi besorolás alá esik a gépjármű. A Nemzeti Közlekedési Hatóság és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal ügyfélszolgálatánál érdeklődhet azokról a további területekről, melyekkel kapcsolatban kérdés merülne fel Önben.
A harmadik országból történő behozatallal kapcsolatban a vám-, és az adó megfizetése olyan kötelezettség, melynek mindenképpen eleget kell tennie. Ha azonban már a kezdetektől tisztában van azzal, milyen kiadásokkal kell számolnia a gépjármű behozatal kapcsán, nem érhetik kellemetlen meglepetések a gyakorlatban.
Hozzászólások
Szóljon hozzá!