Egységben a sokféleség.

Műszaki

iPhone készülékek garanciája Magyarországon és az EU-ban

iPhone készülékek garanciája Magyarországon és az EU-ban

A statisztikák szerint az iPhone készülékek meghibásodásának leggyakoribb oka a kijelzőt ért kisebb-nagyobb sérülések, amelyek az apróbb karcolások esetében nem igényelnek javítást, amennyiben azonban a probléma a legfelső védőréteg mellett magát a képernyő elektronikáját is érinti, akkor az minden esetben csak és kizárólag cserével orvosolható. Az Apple termékei, így az iPhone-ok is köztudottan drágák, így érdemes még egy kijelző-javítás miatt is szakszervizhez fordulni, hiszen egy javíttatás bár több tízezer forintunkba is kerülhet, összességében még így is olcsóbb lesz, mintha új telefont vásárolnánk. Cikkünk írásában az iSamurai iPhone szerviz segített szakmai tapasztalataival.

A garancia segít, a kiterjesztett garancia még inkább

Természetesen ezt a gyakorlatot könnyedén felülírhatjuk abban az esetben, ha egy érvényes garanciával rendelkező készülékkel történt mindez. Mint ismert, Magyarországon 1 éves korlátozott jótállás jár minden egyes iPhone-ra, amivel optimális körülmények között egy éven belül ilyen esetben ingyenes javításra vagy cserére vagyunk jogosultak, de bizonyos esetekben még pénzvisszatérítésre is.

Egy iPhone-t azonban az emberek többsége nem néhány hónapra, sőt nem is egy évre vesz, hanem legalább 2-3 esztendőre, de minimum a következő generáció megjelenéséig tervez vele. Éppen emiatt érdemes elgondolkozni azon, hogy ha egy ennyire értékes készülék tulajdonosaivá válunk, akkor éljünk a kiterjesztett garancia lehetőségével. Ez az úgynevezett AppleCare Protection Plan névre keresztelt csomag, aminek köszönhetően a fogyasztók már nem csak a magyar és az Európai Uniós fogyasztóvédelmi jogszabályokat alkalmazhatják telefonjuk kijelző-sérülése esetén, hanem a kiterjesztett garancia lehetőségével is élhetnek. Hogy milyen előnyökkel jár mindez?

A legfontosabb ezzel kapcsolatban alighanem az, hogy a normál esetben 90 napos terméktámogatás a röviden csak APP névre keresztelt kiterjesztett garanciával csomagtól függően akár 2-3 évre is növelhető, ami elegendő ahhoz, hogy a következő generációig biztonságban tudjuk készülékünket. A kiterjesztett garanciával ugyanis a fogyasztóvédelmi jogszabályok mellett lehetőségünk nyílik akár 2-3 évig ingyenes cserét vagy javítást kérni készülékünkre akkor, ha valamilyen meghibásodás érte, ezáltal például éppen berepedt a kijelzője. Az APP nagy előnye, hogy egyetlen olyan feltételt sem találunk benne, ami esetleg hátrányosan befolyásolná általános fogyasztóvédelmi jogainkat, sőt mi több, bizonyos szempontból ezzel csak kiegészíthetjük őket.

Mit mondanak az Európai Uniós jogszabályok?

Az Európai Unió területén, és ezáltal természetesen Magyarországon is a jótálláshoz kapcsolódó jogszabályok kimondják, hogy minden tartós műszaki cikkre, így az iPhone-ra is legalább egyéves jótállás érvényesül. Ha a termék meghibásodására már a vásárlást követő harmadik napon belül sor kerül, abban az esetben az eladó a jogszabály szerint köteles kérdés és indoklás nélkül kicserélni a terméket, ha a hiba olyan mértékű, hogy az akadályozza a rendeltetésszerű használatot. Amennyiben a hiba elhárítható, az minden esetben az eladó kötelezettsége.

A jogszabályok kimondják továbbá, hogy amennyiben a termék bármilyen hibájára fény derül a vásárlástól számított egy éven belül, abban az esetben, a vásárlók kihasználhatják a polgári törvénykönyvben rögzített jogukat, ezáltal élhetnek a termék ingyenes javításával vagy cseréjével. Amennyiben az eladó ezt megtagadja, esetleg a csere vagy a javítás túl nagy költséget jelentene a számára, netán nem tudná belátható időn belül megvalósítani, abban az esetben, a fogyasztó kérheti a teljes vételár megtérítését is. Ez a jog kizárólag akkor nem alkalmazható, ha a kérdéses probléma jelentéktelen, és nem akadályozza a készüléket a rendeltetésének megfelelő működésben.

Ha a telefon meghibásodása a vásárlástól számított fél éven belül történik meg, a szerződött feleknek – avagy a vásárlónak és az eladónak – a jogszabály szerint azt kell vélelmeznie, hogy a hiba már a szerződéskötés idején is fennállt. Ez alól egyetlen kivételt képez, ha a probléma nem összeegyeztethető a szerződésben kikötött feltételekkel. Ha viszont a hiba a vásárlástól számított hatodik hónap után következik be, a jogszabály szerint a fogyasztónak a kötelessége az, hogy bizonyítsa, a termékben esett kárt, vagy annak problémáját nem ő idézte elő, hanem az már a vásárláskor is fennállhatott.

Ezekre a tételekre nem terjed ki a garancia

Mint minden gyártó, úgy az Apple is nagyon határozott állásfoglalásban közli vásárlóival, hogy melyek azok az esetek, amikor a jótállás nem érvényesíthető egy készülékre. Ezek a tételek a következők:

  • elhasználódó alkatrészek, mint amilyen a védőtok vagy az akkumulátor;
  • a különféle „kozmetikai” jellegű sérülések, úgy mint karcolások, kisebb repedések, törések és kopások;
  • a nem rendeltetésszerű használatból fakadó, vagy katasztrófák által előidézett problémák;
  • amennyiben a probléma más termékekkel együtt történő használatból fakad;
  • a természetes és időszerű kopásból, illetve elhasználódásból eredeztethető meghibásodások;
  • ha a termék hibáját az idézte elő, hogy nem az Apple útmutatása szerint használták;
  • amennyiben a készüléket nem hivatalos Apple szervizben javították;
  • ha a hiba okozója olyan módosítás, amelyet az Apple engedélye nélkül alkalmaztak;
  • a garancia azonnal megszüntethető mindemellett lopott, vagy olyan készülékek esetén is, amelyek kapcsán a sorozatszám eltávolításra került, esetleg olvashatatlanná vált.

A garancián túli szervizről

Amennyiben iPhone készülékünk kapcsán lejárt a garancia ideje, mindemellett pedig nem éltünk az APP lehetőségével sem, ám a telefon kijelzője megsérült, esetleg más problémánk akadt vele, természetesen lehetőségünk van garancián túli szervizelésre is. Amit ilyenkor érdemes észben tartani, hogy ne rögtön azt a szervizt válasszuk magunknak, ahol a legolcsóbb és a leghangzatosabb ígéreteket kapjuk, hanem azt, amelyik hivatalos Apple márkaszervizként garantáltan eredeti kiegészítőket és alkatrészeket forgalmaz. Ez azért rendkívül lényeges, mert a piacot az utóbbi években ellepték az olcsó, kínai után gyártott termékek, így amennyiben belefutunk egy silány minőségű kijelzőbe, abban az esetben bár olcsóbb lesz a javítás, de egyrészt azonnal észrevesszük a minőségbeli romlást, másrészt pedig nem kizárt, hogy néhány hónap múlva a képernyő ismét tönkremegy, amivel máris kész ráfizetés lesz az olcsóbb csere.

Nem mellesleg egy hivatalos Apple márkaszerviz garanciát is vállal a munkájára, így amennyiben rövid időn belül történik a meghibásodás, abban az esetben nem kell újra fizetnünk a javításért. Az iPhone esetében egyébiránt messze nem csak a kijelző cserélhető és javítható, hanem a készülék szinte minden eleme, az általános hátlaptól kezdve az összetettebb kamerán vagy szenzorkábelen át a bekapcsoló gombig bezárólag.

hozzászólások

Hozzászólások

Szóljon hozzá!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

©2017 Euvonal.hu – Euvonal. Minden jog fenntartva.